ناشناس ( تحصیلات : دیپلم ، 26 ساله )

با سلام خدمت خانم قربانی. یه سوال: چطور با کسی که لجباز و یه دنده ست، متقاعدش کنیم در برابر نظر خودمون؟ کسی که جز خودش حرف هیچ کس رو قبول نداره، چطور حرفمونو به کرسی بنشونیم؟


مشاور (خانم قربانی)

با سلام و احترام خدمت شما همراه گرامی سایت راسخون.

دوست جوان نحوه رفتار با افراد لجوج را پرسش کردید چه بهتر بود نسبت مخاطب تان را نیز برای ما مشخص میکردید تا حساسیت نوع رابطه در پاسخ لحاظ می گردید. در کل نکات ذیل میتواند سودمند باشد:
- ارزش هه و عقاید مخاطب خود را بشناسید و نشان دهید که به آنها احترام می‌گذارید.
- از متهم کردن او با واژه "تو..." بپرهیزید‌. بلکه با او همدلی شده و او را تایید کنید تا شما را در جبهه خود ببیند و خود را در حالت تدافعی نبیند.
- نکات مثبت نظر فرد مذکور را بیابید و با تعریف و تمجید به او نشان دهید که قصد رد کردن او را ندارید و به شخصیتش حمله نخواهید کرد.
- نتایج منفی تصمیم شان را به ایشان نشان دهید تا دلیل مخالفت شما را درک کنند.
- زیرک‌ باشید و تصمیم خود را به گونه ای بیان‌کنید که مشتق شده و یا در راستای تصمیم‌ انها بوده است. اگر فرد مخاطب، یک مرد می باشد حتما تصمیم خود را به صورت پیشنهاد مطرح کنید تا ایشان خود را در حالت انتخاب ببیند نه تحمیل.
- گام به گام پیش بروید و صبور باشید. افراد لجوج نمیتوانند به راحتی از کل تصمیم خود صرف نظر کنند و یا تغییر خود را بپذیرند. پس مرحله به مرحله، او را با تغییر اشنا کنید تا پذیرش ان برایش اسان شود.
در پناه حق و عاقبت بخیر باشید.